Clonare = Identitate?

In primul rind as dori sa va amintesc ca o clona este copia identica a unei persoane doar din punct de vedere genetic. Ca sa putem spune ca o clona este identica cu originalul ar trebui sa se poata transfera inclusiv memoria si personalitatea acelei persoane in corpul cel nou, iar pentru moment (cel putin in urmatorii zeci de ani) nici nu se pune problema unui asemenea lucru. Mai ales ca nu se cunoaste nimic despre cum ar interactiona, cum s-ar comporta o clona umana ajunsa la maturitate, in relatia cu celelalte fiinte umane. Nu ma indoiesc ca pe undeva, prin lume, exista persoane care incearca sa creeze clone umane si probabil ca vor reusi dar, datorita reactiilor pe care le-ar trezi in societate (in ultimul timp si din punct de vedere juridic), se vad obligati sa actioneze discret.

Avantajele clonarii

Animalele transgenice pot fi folosite pentru cercetarile medicale si farmaceutice. Ele pot fi produse prin transfer de nucleu. Daca sint introduse gene umane in organismele lor aceste animale transgenice (oi sau porci) pot produce proteine umane (in lapte) sau insulina pentru diabetici. Clonarea poate contribui si la tratamentul unor boli prin reprogramarea celulelor pieii (generand celule pancreatice pentru diabetici, respectiv neuroni pentru bolnavii de Parkinson) si inlocuirea celulelor bolnave cu cele noi. Prin clonare transplantarea de organe poate deveni o solutie de succes. Chiar daca transplantarea de organe este un lucru curent la ora actuala, deseori este o criza de organe potrivite.

Xenotransplantul (transplantarea de organe de la o specie la alta) este o solutie a acestei crize desi poate duce deseori la o respingere a organului din cauza nerecunoasterii lui de catre organismul beneficiarului. Se estimeaza ca in viitor organele umane vor putea fi cultivate in afara corpului iar oamenii vor fi capabili sa-si cloneze organele pentru transplante personale. Clonarea prin transferul de nucleu arata un adevarat potential in agricultura prin imbunatatirea fondului genetic si a produselor. Tot prin clonare se pot salva si speciile pe cale de disparitie.

Dezavantajele clonarii

Clonarea ar putea reduce patrimoniul genetic atit al oamenilor cit si al animalelor (de casa). Prin producerea de clone multiple apare riscul de a crea o populatie formata din indivizi identici (nu este cazul in momentul de fata). Acsti indivizi obtinuti prin clonare ar putea sa sufere de aceleasi boli sau sa fie sensibila la acelas tip de agenti patogeni iar un singur virus ar putea extermina populatia de pe o zona intinsa, chiar o specie intreaga.

Clonarea ar putea actiona in defavoarea evolutiei si prin faptul ca oamenii s-ar putea decide sa cloneze doar animalele cele mai potrivite pentru ei. Clonarea (ingineria genetica) ar putea fi folosita pentru a crea "omul perfect" (sau soldatul perfect - un scenariu des intilnit la Hollywood) sau un om cu o putere fizica deosebita dar o intelingenta sub-normala, o subclasa genetica. Clonarea ar putea avea efecte dezastruoase in cadrul familiei caci un copil nascut prin clonarea tatalui, de exemplu, ar putea fi considerat un frate geaman identic al originalului. Efectul psihologic asupra fiintelor umane (clone sau origilane) la un asemenea lucrunu este inca studiat si cunoscut.

In final dar nu in cele din urma, care ar fi drepturile unei clone? Cele ale unui frate geaman sau ale unui copil al originalului? Ar avea macar drepturile unei fiinte umane? Iar daca originalul ar ucide o clona de-a lui (sau invers) ce ar fi acest lucru din punct de vedere legal: o crima sau o sinucidere?

Intr-un articol anterior "Doriti o copie identica a dumneavoastra", publicat tot in ATSF, apare repetat ideea inlocuirii unei fiinte (persoane sau animal) cu o clona. Ei bine, acest lucru este imposibil cu tehnologia actuala. Se poate obtine cel mult un frate geaman al fiintei respective iar factorul uman al pierderii unui (unic) copil s-ar estompa pina atunci cind parintii ar incepe sa-l asemene cu originalul. In privinta lui Isus ideea mi se pare cel putin ciudata! Chiar presupunind ca s-ar reusi crearea unei clone a lui (iar acest lucru este de la bun inceput indoielnic din cauza trecerii timpului si a autenticitatii relicvelor), ipoteza ca ar avea "puteri divine" ar putea duce doar la presupunerea ca Isus a reprezentat o mutatie genetica (spontana sau realizata de cineva) pe un fond de speculatii religioase.

Einstein.

Credeti ca o clona a lui Einstein s-ar ridica la nivelul marelui sau inaintas? Este putin probabil ca s-ar apuca din nou de fizica sau ca ar avea suficienta motivatie psihica pentru a descoperi ceva nou (in orice domeniu). Ar putea ajunge la fel de bine un mecanic sau profesor de mina a doua. In cazul in care chiar s-ar reusi sa se faca o clona a marelui savant s-ar dovedi poate cel mai bine influenta educatiei si a mediului de viata asupra unei fiinte umane. S-a vehiculat ceva asemanator referitor la Hitler si la influenta pe care o clona de-a lui ar avea-o asupra lumii din timpul prezent.

Pana la rezolvarea si calmarea scandalului iscat de clonare, in mai toate tarile, va trece destul timp. Acest lucru este sigur. Exista doua posibilitati: fie clonarea va disparea (sau in cel mai rau caz va ajunge la dispozitia serviciilor secrete, deci in afara ochilor publicului), fie va deveni ceva comun, ceva cu influente in viata de toate zilele (ca si energia nucleara, de exemplu). Atit doar ca clonarea, ca si energia nucleara, va trebui sa ajunga la o suficienta maturitate (si implicit control) pentru a fi acceptata de oamenii de rind.

De ce?

Imaturitatea acestei ramuri a stiintei, faptul ca nu este pe deplin cunoscuta si impactul major pe care deja il are in societate (cu influente directe asupra conditiei fiintei umane) este si motivul pentru care reactia generala este una de respingere. Oamenii, ca specie, inca nu sint capabili sa accepte usor un lucru nou, mai ales ceva ce este pe cale sa schimbe lumea asa cum o stiu. "Joaca de-a Dumnezeu" ne este specifica dar nu atunci cind experimentam pe noi insine. Doar timpul va aduce estomparea acestor reactii negative, cel mai probabil este ca se va ajunge se se accepte clonarea ca facind parte din curba de dezvoltare tehnologica pe care deja ne-am inscris.

Idee

V-ati gindit cum ar arata colonizarea altor planete spre sfirsitul acestui secol presupunind ca am avea o inginerie genetica (clonare) bine pusa la punct? Pe o singura nava, comparabila ca dimensiune cu cele actuale folosite de NASA (de exemplu), trimisa cu o viteza subluminica spre planetele compatibile cu Pamantul dar orbitind in jurul altor stele s-ar putea incarca citeva monstre de tesut si copii de personalitati si memorii ale unor oameni contemporani momentului plecarii. Nava ar fi controlata de renumita IA (Inteligenta Artificiala) aflata si ea la inceputuri (acum). La sosire (citiva zeci de ani mai tirziu) ar fi nevoie de doar citeva zile (sau chiar ore) pentru a crea clonele unor oameni (probabil) morti demult dar cu toate cunostintele lor. Acesti oameni ar fi capabili sa formeze colonii de unde ei sau urmasii lor sa plece mai departe pentru ca in final sa ajungem sa colonizam (ca in povestile lui Asimov) intreaga Galaxie dar cu costuri energetice minime. Singurele probleme ce le-ar ramine acestor urmasi ai nostri ar fi doar timpul si faptul ca acolo, printre stele, mai exista probabil si alte civilizatii, inteligente extraterestre.

Dan Marius